Keď kompetencie predbehnú peniaze...

25.04.2003 Celý región

Primátor Ing. Milan Benč: \"Štát sa postupne zbavuje zodpovednosti! \"\r\nPrechod viacerých kompetencií zo štátnej správy na samosprávu je sprevádzaný mnohými pr...
Primátor Ing. Milan Benč: \"Štát sa postupne zbavuje zodpovednosti! \"
Prechod viacerých kompetencií zo štátnej správy na samosprávu je sprevádzaný mnohými problémami, ktoré by sme smelo mohli dať pod jeden spoločný menovateľ, a to nezabezpečenie dostatku potrebných finančných prostriedkov. V tejto súvislosti primátor mesta Ing. Milan Benč už neraz vyjadril otvorený a kritický postoj...

\"Štát sa postupne zbavuje zodpovednosti vo viacerých oblastiach, a ukladá ich podľa zákona samosprávam, žiaľ, často ale bez toho, aby zabezpečil aj požadované finančné prostriedky. Len zriadenie stavebného úradu nás \"stálo\" vyše milióna korún, na prevádzkové náklady základných a materských škôl na tento rok nám zatiaľ chýba 6,8 milióna, mnoho nejasností je aj pokiaľ ide o mzdový fond, a to ešte nehovorím o sociálnej oblasti. Nerád by som bol, aby to vyznelo tak, že sa sťažujem, ale ak chceme zodpovedne a dôsledne realizovať komplexne a kvalitne prechod všetkých kompetencií, musí adekvátne reagovať aj štátna správa. Je predsa nemysliteľné, aby sme doplácali, ochudobňovali si vlastný rozpočet, teda svojich občanov. \"

Pozrime sa bližšie, ako to vlastne v praxi s niektorými kompetenciami vyzerá. Najprv sme dali slovo vedúcemu stavebného úradu na radnici Ing. Mariánovi Harčaríkovi. \"V zmysle zákona 416/2001 Z. z. prešla z okresného úradu na obce pôsobnosť stavebného úradu na úseku územného rozhodovania a stavebného poriadku, s výnimkou vyvlastňovacieho konania, a to od 1. januára 2003. Primátor mesta Prešov 4. marca t. r. podpísal delimitačný protokol o odovzdaní a prevzatí kompetencií na uvedených úsekoch. Na mesto bolo tak oddelimitovaných 5,7 funkčného miesta, vrátane bežných výdavkov, a to milión 405 tisíc 749 korún. Aj keď kompetencie boli presunuté a fakticky aj prevzaté od 1. januára 2003, do dnešného dňa finančné prostriedky potrebné na zabezpečenie vyššie spomínaných činností neboli poukázané na účet mesta. Ďalším podstatným faktom je skutočnosť, že dosiaľ bolo protokolárne oddelimitovaných pre mesto Prešov a všetky obce nášho okresu 10 funkčných miest. Pritom do 31. decembra 2002 túto činnosť na okresnom úrade - odbore životného prostredia vykonávalo 14 výkonných pracovníkov s odbornou spôsobilosťou a 2 administratívne pracovníčky, t. j. na jedného pracovníka nášho okresu pripadalo 10 000 obyvateľov. V súčasnosti je však situácia taká, že po prechode kompetencií pripadá na jedného pracovníka 15 000 obyvateľov, v dôsledku čoho sa podstatne zvýšil počet spisov na pracovníka. Začína sa to odzrkadľovať aj na dodržiavaní zákonom stanovených lehôt na vybavenie jednotlivých podaní. \"

V súčasnosti mesto Prešov vykonáva, na základe zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, činnosť stavebného úradu pre 58 obcí okresu, pričom nízky počet oddelimitovaných funkčných miest sa výrazne prejavuje aj na nedostatku finančných prostriedkov, nevyhnutných pre kvalifikovaný výkon preneseného výkonu štátnej správy na úseku územného rozhodovania a stavebného poriadku. Nemálo kompetencií na mesto prešlo aj v oblasti sociálnej, kde celková situácia tiež nie je ružová.

\"Zákon č. 281/2002 Z. z. o prídavku na dieťa a o príspevku k prídavku na dieťa v § 18 ods. 1, ktorý mal nadobudnúť účinnosť 1. júla 2003, ustanovuje, aby v prípade, ak rodič dieťaťa, resp. osoba, ktorej je dieťa zverené do náhradnej rodinnej starostlivosti, nevyužíva prídavok na dieťa a príspevok k prídavku na dieťa, na výchovu a výživu dieťaťa, okresný úrad zastavil výplatu a poukazoval tieto dávky ďalšej oprávnenej osobe alebo obci. Zákonom č. 658/2002 Z. z. sa doplnil dôvod na zastavenie výplaty k prídavku na dieťa oprávnenej osobe aj v prípade, ak dieťa zanedbáva plnenie povinnej školskej dochádzky a presunula sa účinnosť tohto paragrafu už od 1. januára 2003, \" vysvetlila nám vedúca odboru sociálneho, bytového a zdravotníctva MsÚ JUDr. Anna Hrustičová.

Štát viazaním výplaty prídavku na dieťa na riadne plnenie povinnej školskej dochádzky sleduje účelné využívanie finančných prostriedkov štátneho rozpočtu určených na výchovu a výživu nezaopatrených detí. Na jednej strane treba oceniť, že štátu ide v prvom rade o účelné využívanie týchto finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu, no na druhej strane preniesol ďalšiu povinnosť na mesto, pričom túto činnosť finančne nezabezpečil. \"Mesto Prešov, aj keď od štátu tieto finančné prostriedky nedostalo, vypracovalo metodický pokyn ako usmernenie pre základné školy a postup pri záškoláctve s poukázaním plnenia oznamovacej povinnosti vo vzťahu k okresnému úradu. Okresnému úradu, odboru sociálnych vecí sme oznámili číslo účtu osobitného príjemcu a meno zodpovednej osoby. Prvé rozhodnutia o zastavení výplaty prídavku na dieťa a príspevku k prídavku na dieťa očakávame v tomto mesiaci. Mesto si úlohy osobitného príjemcu splní aj za podmienok, ktoré mu štát vytvoril, \" dodala JUDr. A. Hrustičová. Zložitá situácia, ako sme už uviedli v úvode, je stále v oblasti školstva.

Vedúci odboru školstva a telesnej kultúry PaedDr. Pavol Feňuš konštatuje:
\"Pre tento rok metodika rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu vychádzala z prehľadu o čerpaní rozpočtu za rok 2001, ktorý vypracoval okresný úrad. Keď sme spravili prepočet fixných výdavkov za rok 2001 koeficientami rastu cien, môžeme povedať, že finančné prostriedky nebudú postačovať pokryť všetky potreby škôl na prevádzku. Odôvodňujem to tým, že podklady, ktoré boli predložené na ministerstve školstva okresným úradom - odborom školstva, boli nereálne a skutočné náklady, ktoré sa týkali roku 2001, neboli pre nedostatok finančných prostriedkov uhradené v roku 2001, ale prešli ako záväzky do roku 2002. Tie neboli pripočítané k nákladom roku 2001.

Po prepočte sú fixné výdavky nižšie ako v roku 2002, hoci sú prepočítané koeficientami. Preto nie je správne, že za východiskový bod prípravy rozdelenia finančných prostriedkov sa zvolili výdavky na školstvo v roku 2001. Nie je to šťastné riešenie. Medzi tým, okrem nárastu cien energií, zvýšilo sa aj DPH, teda o ďalšie 4 percentá. Je potrebné zladiť nevyhnutnú potrebu na rok 2003 s prepočtom podľa koeficientov. Tieto výpočty sú absolútne nereálne tiež v prípade ZUŠ a CVČ, kde v niektorých prípadoch oproti roku 2002 sú rozpočty nižšie o tretinu.
 

Vyberte región